Succes geboekt: snel meer toegankelijkere overheidswebsites en apps!

Het is deze week de 'Week van de Toegankelijkheid'. Helaas loopt de overheid nog altijd erg achter wat betreft de toegankelijkheid van haar eigen websites en apps. Ongeveer 4,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met het begrijpen van de digitale dienstverlening, waaronder veel ouderen. Samen met collega Kamerlid Daan de Kort heb ik vorig jaar aan het Kabinet gevraagd om met spoed 'de eisen voor digitale toegankelijkheid' op te nemen in aanbestedingsvoorwaarden voor nieuwe websites en apps van de overheid. Dit is gelukt! Tegenwoordig is er standaard een paragraaf opgenomen in de aanbestedingsregels voor digitale producten, voor de overheid, en zullen de komende jaren circa 5.500 overheidswebsites en 500 apps toegankelijker worden.

Goed om vandaag tijdens een werkbezoek te zien dat marktpartijen zoals Move Agency in Zwolle – met 130 medewerkers en tevens de grootste appontwikkelaar van Nederland – standaard uitgaan van deze toegankelijkheidseisen. Het is belangrijk dat er tijdens de ontwikkelingsfase van websites en apps al rekening wordt gehouden met digitale toegankelijkheid. Websites en apps achteraf toegankelijk maken is namelijk zowel complexer als kostbaarder.