Hoogste onderscheiding VVD voor gedeputeerde Henk Brink

Gedeputeerde Henk Brink uit Zwiggelte is door het landelijke hoofdbestuur van de VVD geëerd met de mr. D.U.  Stikker-plaquette, de hoogste onderscheiding die de liberale partij kent.

Henk Brink is sinds zijn achttiende lid van de VVD en meer dan twintig jaar politiek actief voor de VVD als gemeenteraadslid, fractievoorzitter en gedeputeerde. Ook buiten de politieke functies was Brink actief onder andere als algemeen lid van het waterschap en provinciaal voorzitter van LTO Drenthe. Momenteel is hij bezig met zijn derde termijn als gedeputeerde van Drenthe en zal na de vorming van het nieuwe provinciale bestuur na twaalf jaar afzwaaien.

Tijdens de VVD ledenvergadering gisteravond in Westerbork, lichte VVD Tweede Kamerlid Mark Strolenberg de voordracht vanuit Drenthe toe: “Henk Brink is vanaf zijn achttiende lid van de partij en heeft Drenthe in de verschillende functies een stuk liberaler gemaakt, het liberalisme is hem met de paplepel ingegoten. Hij heeft zich lange tijd ingezet om van Drenthe de fietsprovincie van Nederland te maken, zette zich in voor gedegen en gezond financieel beleid en vindt dat ondernemers ruimte moeten krijgen om te ondernemen. Zijn motto was altijd: geld voor zaken als sport, vakantie, kunst, cultuur en natuur - hoe belangrijk ook - zal toch eerst verdient moeten worden. Ook is hij landelijk actief geweest en binnen de partij opgekomen voor de belangen van agrarische sector, dit heeft de laatste jaren heeft hem wel buikpijn en slapeloze nachten bezorgd als het ging om het landbouwbeleid. Zijn opvatting over de stikstofproblematiek en het belang van de agrarische sector heeft hij nooit onder stoelen of banken geschoven. Binnen en buiten de partij heeft hij zijn standpunt altijd duidelijk kenbaar gemaakt, het is mooi dat hij trouw is gebleven aan de partij en zich daarvoor altijd actief inzet". Vanuit het VVD hoofdbestuur was Lennart Salemink aanwezig, hij liet weten dat er geen twijfel was om deze hoogste onderscheiding aan Henk Brink toe te kennen. Er is binnen de VVD ruimte voor discussie en loyaliteit en gedrevenheid wordt altijd gewaardeerd. De onderscheiding moet niet worden gezien als afscheidsprijs maar als aanmoedigingsprijs.

Op de foto vlnr Regiovoorzitter René Laan, Gedeputeerde Henk Brink, Tweede Kamerlid Mark Strolenberg en Hoofdbestuurslid Lennart Salemink.