Vernieuwende industrie, hoger- en universitair onderwijs; Innovatie moet Drenthe op de (Haagse) kaart zetten vindt Mark Strolenberg

Mark Strolenberg, nummer 38 op de VVD kieslijst ziet een mooie toekomst voor zich als het gaat om zijn geliefde Drenthe. De Hoogevener is verkiesbaar bij de komende tweede kamerverkiezingen en wil in Den Haag dé stem (of op zijn minst één van de stemmen) zijn in de Haagse politiek. “In de landelijke politiek wordt het Noorden en met name Drenthe vaak vergeten. Dat moet echt anders”.

© Marcel Meijer

Groene Chemie in Emmen, IT-hub in Hoogeveen

Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, zeker als het gaat om innovatieve projecten is uitermate belangrijk voor de ontwikkeling van Drenthe en het Noorden vindt Mark Strolenberg, die zich als kandidaat Tweede Kamerlid duidelijk profileert als Drent met een visie op de toekomst. De ervaren (lokale) bestuurder richt zich op de inzet van nieuwe (digitale) technieken en kennis.

“Als Drenthe een toekomst wil met meer dan recreatie, toerisme; hunebedden, Bartje, de veenkoloniën en Drentenieren? Dan is dit de tijd om daar wat aan te doen!”. Volgens Strolenberg zijn de eerste stappen veelbelovend; “Er worden bijvoorbeeld voorbereidingen getroffen voor een IT hub in Hoogeveen waarbij de grotere ondernemingen als Fokker, TVM en Unigarant samenwerken met onderwijsinstellingen als Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden, Hanzehogeschool, Alfa-college. Voor TVM zelfs een doorslaggevende reden om in Hoogeveen te blijven.”

Een soortgelijke ontwikkeling doet zich voor in Emmen, daar wordt ook gewerkt aan een kenniscentrum maar dan gericht op Groene Chemie. “Groene Chemie is recycling op hoog niveau, het ontwikkelen van prachtige producten uit milieuvriendelijke materialen waarbij hergebruik dan heel belangrijk is” De voordelen zijn groot vindt de Hoogevener in hart en nieren; “Voor zowel het milieu als voor het klimaat is duurzaamheid van groot belang (lokaal, nationaal en wereldwijd), maar ook voor werkgelegenheid in onze provincie. We moeten maar eens af van dat stempeltje ‘Domme Boeren’ en werken aan ‘Een slimme Drent heeft de toekomst al verkent’ of zoiets. Al trekken wij als Drenten steeds meer op met de omliggende provincies, zo is Noord Nederland echt hard op weg om het wereldwijde kenniscentrum te worden op gebied van weer zo’n mooie energiebron… Waterstof…”

Mark Strolenberg kijkt vooruit; “Ik ben een optimist, een VVD-er en denk liever in mogelijkheden dan problemen. En wat hebben wij wat te bieden aan ons land… “