In de notitie die als titel heeft “Winkelleegstand pakken we samen aan!”, staan naast trends en ontwikkelingen ook duidelijk oplossingen voor de doelgroepen vermeld. Volgens mede-initiatiefnemer Mark Strolenberg is het probleem alleen in de breedte op te lossen en biedt leegstand ook kansen: “Winkelleegstand wordt gezien als maatschappelijk en gemeenschappelijk probleem, dat zorgt ervoor dat partijen zoals de overheid en (vastgoed)ondernemers elkaar nu actief opzoeken. Er zijn verschillende zaken waaraan gewerkt moet worden, dit verschilt overigens sterk per regio. In de meeste gevallen moeten gemeenten aan de slag om te komen tot actuele Retail visies en bestemmingsplannen om het te veel aan winkeloppervlakte terug te kunnen dringen en voorkomen. Door de veranderende consumentenbehoefte, zullen winkeliers ook tijdig moeten vernieuwen. Dit om klanten te kunnen binden met zaken als goede service, beleving in de winkel en een onderscheidend aanbod. Consumenten moeten ook vaker realiseren dat ze hun lokale winkeliers de omzet moeten gunnen, dit om het gemak van het lokale aanbod en gezelligheid in het winkelgebied te kunnen behouden. Gebeurd dit niet dan zullen meer en meer winkels uit het straatbeeld verdwijnen”.
De zes initiatiefnemers hebben ook de specifieke Drentse situatie in kaart gebracht. Met 27.300 arbeidsplaatsen in de Drentse winkels is behoud ervan belangrijk voor de werkgelegenheid, een leegstandscijfers dat met 11% boven het landelijke gemiddelde ligt, bevestigd de urgentie over dit onderwerp. Tijdens een event op de ‘Dag van de Leegstand’ 6 juni in Emmen hebben 120 aanwezigen input geleverd voor de notitie. Drie Retail experts hebben op het event hun visie en tips gepresenteerd, deze zijn in de samenvattende vorm in de notitie opgenomen.