Goede publieke dienstverlening die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is, draagt bij aan het herstel van vertrouwen in de overheid. Het is belangrijk om naar aanleiding van vervelende situaties nu en in het verleden, nadrukkelijk aandacht te hebben voor de uitvoerbaarheid en de uitvoering van het beleid. Het is goed vandaag een gesprek te hebben met de stuurgroep “Staat van de Uitvoering” die jaarlijks aan de Tweede Kamer rapporteert hoe het staat met de uitvoering. Gelukkig is de dienstverlening van veel uitvoerings-/overheidsorganisaties goed op orde en worden inwoners/ondernemers doorgaans goed geholpen. Maar steeds vaker wordt geconstateerd dat de bestaande complexiteit in regelgeving en de omvangrijke beleidsproducties ervoor zorgen dat zowel de uitvoerders maar ook de inwoners/ondernemers door de bomen het bos niet meer zien.
Het werk in de
uitvoering wordt steeds arbeidsintensiever. Dit terwijl er structurele
arbeidskrapte is en er een vergrijzinggolf komt. Voor verbetering van de uitvoering en
dienstverlening (Werk aan uitvoering) is gedurende 10 jaar 600 miljoen euro per
jaar opgenomen in de Rijksbegroting. Maar ook aan de Tweede Kamer is een
duidelijk signaal afgegeven: maak wet-/regelgeving minder complex, blijf in
gesprek met uitvoeringsorganisaties en haal bij het doen van wijzigingen /
voorstellen bij wetgeving ook het uitvoeringsgeluid op. Er komt binnenkort een
debat over de Staat van de Uitvoering en dit jaar zal een ‘dag van de Publieke
dienstverlening’ worden georganiseerd. Dit moet nadrukkelijk voor Tweede
Kamerleden het gesprek met de uitvoering faciliteren. Ben een groot voorstander
van dit contact en zit ook in de voorbereidingsgroep om deze dag te
organiseren.