Met collega Koerhuis heb ik Kamervragen gesteld over
dronevluchten. De vragen zijn beantwoord en bieden perspectief om
droneoperaties onder strikte voorwaarden toe te gaan staan en regelgeving aan
te passen. Bijvoorbeeld de inzet van drones voor medicijnvluchten. Het kabinet
geeft onbemande luchtvaartuigen, waar drones onder vallen, de ruimte om
vernieuwende technologie en diensten mogelijk te maken. Dat is goed nieuws,
want de onbemande luchtvaartuigen vormen een innovatieve aanvulling en kunnen
ervoor zorgen dat bestaande werkwijzen efficiënter en duurzamer worden
uitgevoerd.
Het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de aanpassing van bestaande regelgeving
om de verschillende toepassingen van drones door professionals eenvoudiger te
maken. Ook wordt ruimte gegeven het experimenteren met nieuwe toepassingen.
Naast medicijnbezorging kan ook worden gedacht aan inspecties bij brand,
incidentmanagement in het verkeer, metingen van zwaveluitstoot en zoek- en
reddingsacties. Europese droneregelgeving maakt ook het vervoer van goederen
onder voorwaarden al mogelijk. Nederlandse regelgeving moet hieraan nog worden
aangepast.
Voor een experiment naar de Waddeneilanden moet wetgeving
worden aangepast omdat de drones vaak vliegen onder de 450m (1500 voet). Het
huidige totaalverbod kan worden aangepast door het instellen van een
geografische zone en andere strikte voorwaarden. De minister wil binnenkort een
voorstel naar de Tweede Kamer sturen. Dat is goed nieuws, drones maken minder
lawaai en zijn veel energiezuiniger dan bijvoorbeeld de helikopter die nu wordt
ingezet.