Groningen Airport Eelde een van de meest duurzame luchthaven van Europa

“Ik ben onder de indruk van de duurzaamheidsinitiatieven op Groningen Airport Eelde (GAE), de luchthaven kan hiermee een vooraanstaande rol gaan spelen als het gaat om duurzame luchtvaart in Nederland en Europa. Daarnaast is het hebben van een luchthaven in Noord-Nederland belangrijk voor de regionale economie maar ook voor orgaantransplantaties in het UMGC en voor de ontwikkeling van drone toepassingen.” Dat zegt verkeersminister Mark Harbers (VVD) tijdens een werkbezoek vandaag aan de luchthaven. De minister was in Eelde op uitnodiging van VVD lijsttrekkers Willemien Meeuwissen en Mirjam Wulfse van de Provinciale Staten van Drenthe en Groningen.

Vliegvelddirecteur Meiltje de Groot gaf tijdens de rondleiding aan dat elektrisch vliegen met kleine toestellen binnen enkele jaren heel realistisch is en liet verschillende nieuwe ontwikkelingen zien. Ook was de minister getuige van een wereldprimeur. GAE is de eerste luchthaven in de wereld die een Ground Power Unit op waterstof gebruikt. Deze unit voorziet vliegtuigen na het landen van elektriciteit. Op dit moment worden daarvoor dieselgeneratoren gebruikt. Het Groningse bedrijf Holthausen ontwikkelde deze unit in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. Ook een NoNOx filter van Nederlandse VolkerWessels werd gedemonstreerd. Deze zorgt ervoor dat tot 99% van de stikstofuitstoot gereduceerd kan worden.

GAE wil de komende jaren bedrijven aantrekken die zich bezighouden met de duurzame luchtvaart. Drents VVD Tweede Kamerlid Mark Strolenberg liet weten dat er vanuit de Tweede Kamer 6,5 miljoen euro beschikbaar is gesteld om te investeren in het bedrijventerrein rondom de luchthaven. Een bedrijf als Airbus zou volgens Strolenberg geïnteresseerd zijn om zich in Eelde te vestigen, vanwege de aanwezige waterstofkennis en het waterstofnetwerk.

De Drentse VVD lijsttrekker Willemien Meeuwissen is trots: “We vinden het geweldig dat we in onze provincie dit vooruitstrevende vliegveld hebben. Er zit veel potentie in Eelde. Vooral ook door de actieve inzet op innovatie en de samenwerking die met tal van bedrijven, universiteiten en scholen wordt gezocht. Het zijn geen mooie verhalen en vage beloftes voor de toekomst, maar het gaat al om concrete nieuwe technologieën die op dit moment ontwikkeld zijn en worden. Hier gebeurt het écht. Dat hebben we de minister vandaag laten zien.” Haar collega uit Groningen, Mirjam Wulfse, vult aan: “Ook een mooie ontwikkeling is de inzet van drones voor bijvoorbeeld medische vluchten naar de Waddeneilanden waardoor de trauma-helikopters niet ingezet hoeven te worden. We vragen minister Harbers ruimte te bieden om met deze drones te experimenteren.”