Mark bij EditieNL

Op 17 maart mogen we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In de media zien we vaak de landelijke kopstukken van de partijen langskomen, maar er zijn ook een hoop minder bekende kandidaat-Kamerleden die graag de stem van hun regio willen laten klinken in Den Haag. In een zesdelige serie gaat EditieNL bij hen langs. Vandaag: Drenthe.

De inwoners van Drenthe voelen zich niet vertegenwoordigd in de Tweede Kamer. Slechts 31 procent van de Drentenaren vindt dat Den Haag genoeg naar hun provincie omkijkt. Dit bleek uit onderzoek van DVJ Insights dat is uitgevoerd in opdracht van EditieNL.

Vakantieprovincie

Mark Strolenberg staat op nummer 38 van de VVD-lijst. Hij vindt het erg jammer dat zijn provincie zich niet gehoord voelt. "Maar ik snap het wel. Zeker in Drenthe zijn mensen teleurgesteld in de overheid", vertelt hij aan EditieNL. "Alleen al als je kijkt naar de boerenprotesten: veel trekkers op het Malieveld kwamen uit Drenthe."

Volgens Strolenberg is er een vooroordeel dat Drenthe een vakantieprovincie is. "Veel mensen komen hier dan ook om te recreëren. Verder zien mensen Drenthe als ouderwets: de hunebedden en het veen. Het wordt echt beschouwd als het achterland en staat niet bekend om de bedrijvigheid en de mensen die er wonen."

Technologische ontwikkeling

Toch vindt Strolenberg dat de provincie een grote rol speel in de technologische ontwikkeling. "Een voorbeeld is de agrarische sector: de agrariërs innoveren volop met emissievrije stallen. Daar lopen we echt in voorop en daar ben ik trots op", vertelt de VVD’er.

Ook in de zorg is Drenthe uniek op het gebied van technologische innovaties, vindt hij. "E-health is in heel Nederland belangrijk, maar in Drenthe nóg urgenter. De mensen wonen hier vaak ver weg van de zorginstellingen en daarom is belangrijk dat zorg op afstand mogelijk is."

Strolenberg heeft bovendien de ambitie om in Drenthe een proef te starten met zelfrijdende auto’s. "In Drenthe zijn minder in- en uitvoegstroken. Dat maakt de wegen geschikt. Het zou ook goed van pas komen voor de zorg: hoe mooi zou het zijn als ouderen zichzelf straks kunnen vervoeren met zo’n auto?"

Ook op het gebied van sterrenkunde loopt Drenthe volgens de VVD'er voorop. "In Dwingeloo staat de grootste radiotelescoop ter wereld." Als de overheid meer geld beschikbaar zou stellen, zou dat nog meer mogelijkheden creëren voor soortgelijke innovaties.

'Niet lullen, maar poetsen'

Mocht hij in de Tweede Kamer komen, dan is Strolenberg zeker niet van plan om zijn woonplaats Hoogeveen te verlaten. "Ik vind het belangrijk om hier te blijven wonen vanwege de binding met de provincie en de inwoners. Het voordeel is dat ik de mensen en de cultuur ken. De Drent is ondernemend en nuchter: niet lullen maar poetsen."